Unió de Pagesos considera que la caiguda del preu en origen de l’oli d’oliva a l’Estat espanyol d’un 25% en l’últim any, segons el Consell Oleícola Internacional, no respon a raons de mercat, tenint en compte diversos indicadors. Per aquest motiu, el sindicat demana a les administracions que investiguin un possible abús de posició de domini per part de la gran distribució.

Les dades del Consell Oleícola Internacional indiquen que el retrocés del consum mundial d’oli previst per la campanya 2018-2019 és del 2% respecte de l’anterior, mentre que la previsió de la reducció de les exportacions és de l’11%, la de les importacions del 7% i la de la producció, el 6%. Així, el mercat quedaria en equilibri a nivell mundial. El retrocés de dos punts del consum queda compensat per la caiguda de sis punts de la producció, i la reducció de les exportacions queda equilibrada per la caiguda de les importacions i la reducció de la producció.

D’altra banda, les dades de la Unió Europea també mostren una situació: caiguda del consum del 3% respecte de la campanya passada i increment del 2% de la producció, que queda compensat per l’increment d’un 2% de les exportacions i una disminució del 32% de les importacions.

Tot i això, mentre els preus en origen de l’oli verge extra cauen el 25% a Espanya, el 18% a Tunísia i el 14% a Grècia, a Itàlia el preu augmenta un 46%. Així mateix, tot i que Espanya és el principal país productor i exportador d’oli d’oliva, continua essent el que pitjors preus en origen ofereix a la seva pagesia, per darrera de Grècia i Tunísia.

A Espanya, d’acord amb les dades de l’Informe del Ministeri d’Agricultura sobre la cadena de valor de l’oli d’oliva, un 86% de les vendes es realitzen a través d’hipermercats, supermercats i tendes discount. Segons dades de directodelolivar.com, el 70% de l’oli d’oliva que es ven en hipermercats, supermercats i tendes discount és de marca blanca i quasi el 30% restant, de grans empreses envasadores i distribuïdores. A més, el 50% de l’oli d’oliva que es ven a Espanya el ven Mercadona a través de Sovena, empresa envasadora portuguesa, mentre que el que es ven directament al consumidor final a través de cooperatives de productors no arriba ni al 2%.

A més a més, tant Unió de Pagesos com diferents associacions de consumidors han denunciat frau en l’etiquetatge de l’oli d’oliva verge i verge extra, tant pel que fa a la manca de la indicació obligatòria sobre l’origen del producte, com pel que fa a anomenar verge o extra verge oli d’oliva que era de qualitat llampant.

El sindicat considera que després de tres campanyes de comercialització amb un preus raonables per a l’oli d’oliva verge extra, des de la 2014-2015 fins a la 2016-2017, la distribució torna a pressionar els preus, injustificadament, per reduir el preu en origen de l’oli.

Unió de Pagesos aposta perquè l’oli d’oliva s’incorpori dins de l’Observatori de preus de referència que publica el Departament d’Agricultura, per tal de disposar d’uns preus de referència transparents, i insta les administracions que investiguin un possible abús de posició de domini per part de la gran distribució, que condiciona els preus en origen e impossibilita la innovació a la pagesia.