El Grand Tour, la ruta a peu de caminants i artistes per diferents racons de la geografia del país, tindrà com a punt de partida aquest 2019 el delta de l’Ebre i més concretament l’Ampolla. Coordinat pel Centre de Creació Contemporània Nau Côclea de Camallera (Girona), aquest viatge que mescla el senderisme i art contemporani a peu de territori, ha comptat en la seua cinquena edició amb la complicitat de Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre, el parc natural del delta de l’Ebre, l’Associació Cultural Rabera de Bouetes i la Comunitat de Regants de l’Esquerra de l’Ebre. Es tracta d’una activitat oberta a tothom, prèvia inscripció.
Concretament, la ruta començarà el 14 d’agost a l’Ampolla i proposa recórrer en dos dies una part important de l’hemidelta esquerre. Primer la línia costanera que ressegueix la badia del Fangar i a l’endemà, després d’haver fet nit en una típica caseta d’arrossar del Delta, camins interiors de la plana deltaica posant el focus a la xarxa inacabable de canals i sèquies que irriguen i desaigüen el mar d’arrossars. “Al Delta, no hi ha senyals amb els noms d’aquests canals i sèquies, i el que fem és reflexionar sobre això: de com les paraules construeixen el món i de com passant de la toponímia oral a la toponímia escrita podem fer sentir la veu del pagès i posar en valor la tradició agrícola del Delta, que sovint queda diluïda enmig del paradigma ecològic o turístic; la intenció no és omplir de senyals el delta, és més una senyal-ètica que una senyalística”, apunta Miquel Àngel Marín, artista i músic de Deltebre que aprofitarà el pas del Grand Tour pel Delta per explicar als participants –caminants i artistes de diferents disciplines- el projecte El nom escrit no és el món dit, un taller impartit a alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Deltebre el curs passat pel mateix Marín, José Luís Rodríguez, professor de plàstica en aquest institut; i el videoartista Adolf Alcañiz. A través d’aquest taller, que forma part de la segona edició dels Encontres Aproximatius de Postbouesia, els estudiants han portat a terme una pràctica artística amb el paisatge cultural agrícola i han creat 10 rètols per senyalitzar alguns dels canals i sèquies de l’hemidelta esquerre, amb noms tant diversos com la Bufona, lo Cartero, Salines o Canal del Llebret. El Grand Tour toparà amb aquests senyals a peu de canalet i s’hi farà música i poesia al seu voltant, així com accions artístiques i musicals amb instal·lació de senyals nous en canals i desaigües.
El pas del Grand Tour pel Delta acabarà el dia 16 d’agost amb una acció artística a la Casa de Fusta en la qual intervindrà l’artista anglès establert a Berlín Simon Faithfull, qui treballa, segons les seues pròpies paraules, el món com si fos una escultura, i és autor de diverses accions enmig d’espais naturals. Faithfull compartirà escenari amb el geògraf Sergi Saladié i tots dos dissertaran sobre l’amenaça de la regressió al Delta i la faran visible des de diferents vessants: ecològica, humana, poètica, visual, agrícola, turística…
La resta d’etapes del Grand Tour per les Terres de l’Ebre passen per Amposta i Tortosa, amb un recorregut el dissabte 17 d’agost amb el vaixell Lo Sirgador pel riu Ebre, des d’Amposta fins Tortosa. També hi haurà una travessa pels Ports amb un ascens al cim de Caro, el més alt del massís dels Ports. A les etapes dels Ports hi haurà, entre altres, la intervenció de Sandrine de Borman, una artista visual que treballa amb empremtes d’herbes i plantes i que uneix memòria i botànica. No es tracta d’una actuació amb horari sinó que forma part del mateix recorregut. Finalment, els caminants del Grand Tour també faran una incursió a la Terra Alta i als espais de la Batalla de l’Ebre; així com a la comarca de la Ribera d’Ebre, on recorreran els espais calcinats per l’incendi d’aquest estiu i visitaran la central nuclear d’Ascó.
El Grand Tour és una activitat oberta a tothom, només cal inscriure’s. A la web www.elgrandtour.net hi ha la guia d’etapes on es pot veure a on es va i què es fa cada dia. “Per a nosaltres és interessant participar en aquest projecte perquè enllaça molt bé amb la filosofia de Lo Pati i la vinculació entre art contemporani i paisatge”, apunta Aida Boix, directora de Lo Pati.