El Parc Natural del Delta de l’Ebre i els ajuntaments de Sant Carles de la Ràpita, Deltebre, Amposta, Sant Jaume d’Enveja i l’Ampolla fan una valoració molt positiva de les diferents mesures implementades durant aquest estiu per evitar les massificacions en aquest espai natural protegit. Regulacions en aparcaments, campanyes d’informació i sensibilització i incorporació d’agents cívics al medi natural han fet possible una millor ordenació de les diferents platges del delta i garantit la preservació del valors naturals i la qualitat de la percepció i vivència de l’experiència turística dels usuaris. Aquestes mesures s’emmarquen en un pla de xoc que el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural ha posat en marxa per evitar la massificació dels parcs naturals amb l’objectiu de compatibilitzar la protecció del paisatge, la flora i la fauna amb la pesca, l’agricultura, la ramaderia i les activitats d’oci i les turístiques.
El Trabucador, un espai sensible i molt desitjat
L’Ajuntament de Sant Carles de la Ràpita, conjuntament amb el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, van iniciar una prova pilot durant els mesos de juliol i agost per controlar l’afluència de vehicles al Trabucador mitjançant el pagament per estacionament. La mesura del pagament permetia controlar l’afluència i el nombre de vehicles que accedeixen a la barra i adreçar-los cap a 3 punts d’aparcament.
Durant els mesos de juliol i agost de 2021, un total de 24.510 vehicles van accedir al Trabucador segons dades de l’Ajuntament. Al mes de juliol, es van registrar una mitjana de 310 vehicles al dia, mentre que la mitjana d’entrades al mes d’agost va pujar a 550 vehicles al dia. La majoria d’usuaris d’aquests vehicles procedien de Catalunya, seguits del País Valencià, l’Aragó i Madrid, mentre que un de cada quatre vehicles corresponia a usuaris estrangers.
Aquesta regulació va suposar l’ampliació i incorporació de serveis al Trabucador, com ara l’atenció turística de les 9 a les 19 h, el servei de farmaciola, la neteja manual de l’espai cada dos dies, WC químics, el servei de vigilància nocturna, el servei de policia i el servei d’atenció cívica. De la mateixa manera, es van habilitar aparcaments per a bicicletes, autocaravanes i motos; una pàgina web per gestionar les reserves en línia i informar sobre la regulació de l’espai, i el repartiment de fulls volants informatius; un sistema de barreres intel·ligents amb reconeixement de matrícula per controlar l’entrada i sortida de vehicles, i Internet satèl·lit per a les casetes d’informació i socorrisme.
El dissabte 3 d’abril, en plena Setmana Santa, es van comptabilitzar 539 vehicles acampats que pernoctaven dins de l’espai natural en zones on no és permesa l’acampada. El dissabte 14 d’agost, personal tècnic del Parc va fer un nou cens nocturn amb el resultat de 52 vehicles acampats.
La pandèmia i les restriccions de mobilitat han comportat problemes de massificació als parcs naturals catalans. L’increment de visites ha estat causat, d’una banda, per la concentració dels visitants habituals, que han descartat altres destinacions; i, de l’altra, per l’arribada de nous perfils menys conscients de la necessitat de preservar l’entorn.
Campanyes de sensibilització i informació
A començaments d’estiu, durant dos caps de setmana es va realitzar una campanya d’informació i sensibilització per explicar als visitants l’ordenació de l’ús públic al Parc Natural del Delta de l’Ebre, i també se’ls informava que no és permès pernoctar ni acampar en zones del Parc. Aquesta campanya es va dur a terme coordinadament amb Agents Rurals, Mossos, Guàrdia Civil i les policies locals dels ajuntaments de l’Ampolla, Amposta, Sant Carles de la Ràpita, Sant Jaume d’Enveja i Deltebre.
També s’ha treballat en mesures com ara la regulació d’aparcaments, la millora de la senyalització, la incorporació d’agents cívics al medi natural i la informació o el control de la pernoctació il·legal. La millora de la senyalització ha consistit en la instal·lació de plafons informatius en les principals zones amb problemàtica de sobrefreqüentació del Parc.
Pel que fa als aparcaments, a banda de l’aparcament del Trabucador, les platges de Migjorn i del Serrallo s’han marcat amb pals i cordes per protegir la vegetació natural, i l’Ajuntament de Sant Jaume d’Enveja va disposar dos agents cívics per reforçar la informació en aquests espais.
A la platja d’Eucaliptus, es van instal·lar també pals i cordes a banda i banda de tota la pista principal per ordenar el pas de vehicles, l’aparcament i la protecció de les zones amb vegetació natural. A més, l’Ajuntament d’Amposta va reforçar la informació en aquest espai amb quatre agents cívics durant el període estival. En els caps de setmana d’estiu, la mitjana de vehicles estacionats ha estat a l’entorn de 480 vehicles. A les platges de la Marquesa i Bassa d’Arena, l’Ajuntament de Deltebre també ha habilitat pàrquings per evitar que els vehicles col·lapsin aquests espais.
El Departament ha volgut reforçar també les zones de nidificació i la vigilància informativa sobre les colònies de cria d’ocells de la punta del Fangar, l’illa de Buda i el Garxal (juny i juliol, caps de setmana). S’ha disposat una caseta amb un/a informador/a en aquests punts estratègics.