El moviment que treballa per una reforma integral de la carretera que va de La Ràpita, passant per Poble Nou del Delta, fins a la Barra del Trabucador, denuncia el retard en les actuacions que les administracions s’han compromés a realitzar. Recordem que els alcaldes d’Amposta i de La Ràpita van anunciar al 2019 que les obres començarien al 2021. Amb tot, a finals d’octubre de 2021 encara no s’ha finalitzat la redacció del projecte i no hi ha cap calendari d’actuacions. És per això que la plataforma exigeix als governs municipals, i als seus membres situats a la Diputació de Tarragona, que assegurin la partida necessària als pressupostos de la Diputació de 2022 per poder executar l’obra.
Els activistes defensen que l’obra se pot fer tant si la impulsa la Diputació com si la impulsen els ajuntaments i la finança la Diputació -fórmula on també podria col·laborar la Generalitat de Catalunya, per exemple-. Per tant, no seria una excusa l’etern retard del govern de la Generalitat en aprovar el pla zonal de carreteres de la demarcació de Tarragona; un pla zonal que els alcaldes assenyalen com a necessari per passar la titularitat des dels ajuntaments cap a la Diputació.
Per altra banda, la plataforma de la carretera destaca que la Diputació no està tenint en compte els coneixements dels usuaris per incorporar-los a la redacció del projecte: especialment pel que fa a un petit tram abans, durant i després del pont de l’Encanyissada on hauran de coincidir les bicicletes i la resta de vehicles -reclamen un carril bici a aquell tram-. A més a més, cal tindre en compte que el projecte redactat només cobreix el tram entre La Ràpita i Poble Nou del Delta. Queden fora del projecte els trams entre Poble Nou i el Trabucador, el tram del Riu Vell entre Poble Nou i Sant Jaume, i el tram entre el Trabucador i Eucaliptus.
A l’agost la plataforma va enregistrar un nou audiovisual des d’un vehicle mostrant alguns dels punts més crítics del traçat i descrivint la situació de precarietat de la via tant al terme de La Ràpita com al d’Amposta. Recentment, l’Ajuntament d’Amposta ha tapat alguns clots entre Poble Nou i el Trabucador. No obstant, la via necessita més manteniment per a ser segura i encara no té ni senyalització horitzontal ni vorals. Tanmateix, entre el Pont de l’Encanyissada i Poble Nou (terme i titularitat de la carretera: Amposta) segueix havent un tram on només pot passar un cotxe a la vegada, una situació “sorprenent” a un lloc pla com el Delta de l’Ebre “on no seria gens difícil ampliar aquells 50 metres del tram estret”, segons els veïns.
Aquest diumenge la plataforma convoca a la població i als mitjans de comunicació en dues concentracions a les 10:00h; una concentració als sequesos de Poble Nou i una altra al camp de Futbol de La Ràpita per sortir en dues marxes lentes fins realitzar un tall i diferents accions al tram entre els tres ponts i el Pont de l’Encanyissada (terme i titularitat de la carretera: La Ràpita), un tram amb alta concentració d’accidents, com els de les fotos (en annex) que acompanyen aquest text i que mostren dos accidents importants ocorreguts a finals d’aquest estiu pel mal estat del voral, i que van posar en perill les vides d’una jove de La Ràpita que treballa a un restaurant del Poble Nou del Delta i d’un transportista que també estava treballant per la zona. Aquest tram on es realitzarà el tall ha concentrat diferents accidents els darrers mesos. El tram està al terme de La Ràpita i el carril i el voral en direcció a La Ràpita són més estrets que l’altre costat i estan molt degradats ja que l’Ajuntament de La Ràpita va arranjar un costat i no l’altre; a més s’han produït diferents accidents al mateix lloc, la qual cosa que ha anat generant nous clots i la desaparició creixent del voral. És per això que la Plataforma hi reclama una actuació de manteniment urgent.