Un “oasis intens, icònic o magnànim” són alguns dels adjectius que professors i alumnes han donat en les primeres hores d’aquesta nova edició del festival Deltebre Dansa. El municipi del Baix Ebre s’ha tornat a inundar de ballarins que, durant dues setmanes, es formaran amb els millors professors del món de dansa contemporània, consolidant Deltebre com l’epicentre mundial d’aquesta disciplina. La qualitat artística i un entorn privilegiat, de natura i tranquil·litat, són la fórmula de l’èxit del programa formatiu del festival, que enguany bat rècords d’inscripcions amb 250 alumnes de més de cinquanta nacionalitats. Trencar les regles apreses, treure’s les cotilles i descobrir les possibilitats dels seus cossos són els principals reptes.
Els ballarins Fighting Monkey, Ofesh Shechter i Francisco Córdova han obert el programa formatiu de la dissetena edició del Deltebre Dansa. El que va començar com unes classes gairebé en petit comitè –eren vint alumnes i cinc professors- , s’ha convertit en una oferta formativa referent a tot el món i que s’inclou fins i tot en els programes de prestigioses escoles i universitats com a ensenyament complementari. Enguany, de fet, l’acadèmia Fontys de Tíburg (Països Baixos), una universitat dels Estats Units i una escola del Regne Unit han enviat grups d’una vintena d’alumnes a fer classes fora del curs lectiu. “Es carreguen de piles per a l’any següent”, ha remarca Roberto Olivan, fundador i director artístic de Deltebre Dansa.
“L’interès” per l’oferta formativa de Deltebre Dansa no ha parat de créixer. “Ja veies que alguna cosa vibrava” ha recordat Olivan de les primeres edicions. “Aquí hi ha definitivament alguna cosa diferent, molt professorat junt, molta voluntat d’aprendre i un espai on l’art minoritari que és la dansa contemporània passa en un lloc bastant apartat de la gran ciutat”, ha descrit el director artístic del festival. Són 17 professors i 250 alumnes de tot el món, però la majoria provenen de les grans ciutats. Per això, “un dels atractius” de Deltebre Dansa és “la fusió” entre un art que prové “del cercle urbà contemporani” i un lloc enmig de la natura que “és un desert de les arts escèniques”. “Vivim un oasi artístic”, ha descrit Olivan.
Alumnes sorpresos i il·lusionats
Al pavelló Jose Luque de Jesús i Maria (Deltebre) Aurore Floreancig, que ve de França, i Sóley Ólafsdóttir, que ve d’Islàndia, han fet la seva primera classe aquest dilluns al matí amb Fighting Monkey i ja han intuït que serà una setmana “intensa”. A l’Aurore li han recomanat venir altres ballarins i s’ha mostrat sorpresa per un entorn que li facilitarà l’objectiu de bolcar-se en ella mateixa i la dansa, amb calma. “He dormit súper bé”, ha rigut. De la classe d’aquest dilluns ha après a treballar la coordinació molt de pressa. “Estic més acostumada a fer moviments lents i en cercles i ha estat una cosa nova”, ha apuntat.
D’altra banda, la Sóley ha agraït trobar un espai per fugir d’una comunitat de dansa “molt, molt aïllada” al seu país i compartir aquesta experiència amb persones de tot el món. “És molt guai aprendre de les possibilitats que té la dansa. És bonic!”, ha destacat. La intriga abans de la primera classe de la Sóley s’ha convertit en emoció per les tècniques apreses. Ha estat un primer contacte molt satisfactori i s’ha mostrat convençuda que tancarà la setmana amb molt aprenentatge.
Professors únics
La selecció del professorat és fa de manera molt acurada i sobretot amb molta atenció a les novetats i tendències mundials de la dansa contemporània. “El festival té una capacitat límit, però sempre muntem un programa molt atractiu”, ha destacat el coreògraf i ballarí Roberto Olivan. Cada mestre ensenya “la seva visió particular del moviment”. “No hi ha una sola dansa contemporània, els estils i les dinàmiques són molt diferents”, ha assenyalat. Hi ha, fins i tot, tècniques registrades i a Deltebre els alumnes tenen el privilegi de treballar directament amb els seus creadors. “Som part de l’evolució del món de les arts escèniques”, ha agraït el director del festival.
Un dels professors que repeteix -són ja deu edicions- és el mexicà Francisco Córdova, establert a Brussel·les i que dirigeix des de fa quinze anys la companyia Physical Momentum, un projecte independent on convida altres ballarins. Per a Córdova, Deltebre Dansa és “el punt d’encontre referent de la dansa mundial, i el pare de molts festivals”. “A part de la gent que aconsegueix convocar, és la felicitat, la nostàlgia emocional i el concepte d’humanitat que es genera. No és un lloc d’ensenyança sinó d’humanització i això el diferencia”, ha afegit.
Les classes del ballarí mexicà es basen en la seva tècnica Body Action, accions físiques per “descontextualitzar l’ensenyança dels mètodes convencionals” i aprendre a moure’s “amb el llenguatge i el concepte cultural d’un mateix. En definitiva, ha descrit, trencar estigmes i ballar com un és. Córdova ha explicat que es tracta de “desconstruir vocabularis acadèmics i línies específiques de treballs”, i que la dansa contemporània ha aconseguit trencar “estructures i entrar en una “identitat més amable amb el cos”. “No és el que ha d’arribar a fer amb el cos sinó que confiar en el que un té”, ha reivindicat.
Dues setmanes d’espectacles
L’espectacle ‘L’Exèrcit de la llum’, de Brodas Bro inaugura també el programa d’espectacles aquest dilluns al vespre amb les entrades esgotades. “Esperem molta alegria, molt desig de tornar a la vida normal i veure espectacles on passen coses peculiars com el públic fent l’onada, cantant i ballant abans de l’espectacle, coses que a un teatre convencional normalment no es veu”, ha defensat Roberto Olivan. Seran 13 nits d’espectacles i més de 30 companyies les que es poden veure a Deltebre fins al 17 de juliol.