El Servei Català de Trànsit i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana han acordat actuar en quatre trams de l’autopista AP-7, en concret sobre 83 quilòmetres, limitant i controlant la velocitat per reduir la sinistralitat i les congestions.
Així es limitarà la velocitat a 100 km/h entre Calafat i l’Ampolla, entre Altafulla i Constantí, direcció sud, s’hi col·locarà un radar de tram per garantir que no se superen els 120 km/h. A la ronda de Girona, un dels quatre carrils es convertirà en un vial reservat a les incorporacions i sortides i el principal punt en què s’actuarà correspon als 29 quilòmetres d’autopista paral·lels a la B-30, al Vallès, on es crearan trams de velocitat variable de 100 o menys km/h.
El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, i el secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, han explicat que amb la supressió dels peatges l’escenari a l’AP-7 ha variat significativament. Així, han detallat que en termes generals el trànsit s’ha incrementat un 40% i en un 30% en el cas de vehicles pesants. Això ha contribuït a augmentar la sinistralitat i la sinistralitat amb víctimes, que en el cas d’aquesta via ha crescut un 11%, i que a banda dels malaurats danys humans també ha generat nombrosos episodis de retencions. De fet, han assenyalat que la congestió vinculada a incidents de trànsit s’ha disparat fins al 98%.
Per tot plegat i mentre es liciten i tramiten les nombroses obres pendents per a millorar la seguretat i la qualitat de servei d’aquesta infraestructura, han decidit sumar esforços per tirar endavant una sèrie d’intervencions que no requereixen una gran inversió i que confien que puguen obtenir bons resultats. “Una intervenció sobre l’AP-7 ens permetrà actuar sobre on es concentren més víctimes, però també millorarà les congestions i la qualitat de servei d’aquesta infraestructura”, ha apuntat Lamiel.
En este sentit, s’actuarà sobre quatre trams de l’autopista del Mediterrani, una extensió de 83 quilòmetres totals, en què s’aplicaran limitacions i controls de la velocitat entre altres mesures.
Un dels principals canvis serà el que afecta el tronc central d’aquesta via i que discorre en paral·lel a la B-30, a la zona del Vallès i entre el Papiol i Mollet del Vallès. Es tracta de 29 quilòmetres de recorregut en què la velocitat es limitarà a 100 km/h o menys. Segons ha explicat Flores, es farà una reducció de tot el tram “de manera homogènia” i s’instal·laran radars de tram. Mentre no arriben els aparells estos controls de velocitat es duran a terme mitjançant controls puntuals que executaran els Mossos d’Esquadra.
A més, al sud de la via, també es limitarà a 100 km/h la velocitat en el tram que va de Calafat a l’Ampolla, on ja s’està treballant per licitar la redacció del projecte del tercer carril. Així mateix, entre Altafulla i Constantí, direcció sud, s’hi col·locarà un radar de tram per garantir que els vehicles que hi circulen no excedisquen els 120 km/h permesos. Lamiel ha apuntat que esta mesura servirà per a determinar “si realment es poden controlar els 120 km/h actuals” en un punt amb molt pendent i que registra una elevada sinistralitat.
L’últim tram és el que coincideix amb la ronda de Girona, on l’AP-7 disposa de quatre carrils. Aquí s’hi farà una intervenció un pel diferent de la resta. “El que volem és que l’AP-7 es mantinga en tres carrils continua i especialitzar el quart carril per un ús prioritari per a facilitar l’entrada i sortida a l’autopista”, ha explicat Flores que ha afegit que en este carril la velocitat màxima serà de 80 km/h.
Per la seua banda, el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, ha celebrat l’acord de Trànsit amb el Ministeri a través d’una piulada a Twitter i ha recordat que des de l’estiu el Govern demanava actuar urgentment en aquesta via per frenar l’elevada sinistralitat.
Aplicació gairebé immediata
La previsió és que tots aquests canvis entren en vigor en un període de no més de dos mesos, tot i que no s’ha concretat un calendari. Tant el responsable del Servei Català de Trànsit com el secretari general d’Infraestructures, han assegurat que mantenen una comunicació permanent. De fet, han remarcat que tenen previsió d’anar-se reunint cada dos mesos per revisar els resultats de totes estes mesures i dissenyar-ne de noves en cas que siga necessari.- Així mateix, han manifestat la seua voluntat de continuar avançant en la gestió intel·ligent de les vies catalanes.
Pel que fa a altres trams de l’AP-7 en què el Servei Català de Trànsit tenia especial interès a actuar com ara el de La Roca del Vallès a Sant Celoni, Lamiel ha apuntat que han preferit prioritzar els punts que sí que comptaven amb l’acord de les dues parts.
En un altre ordre de coses, Lamiel ha valorat molt positivament el sistema de grues que s’ha instal·lat en alguns punts de l’AP-7 per retirar vehicles accidentats i ha indicat que “estan funcionant bé” i que estan facilitant “reobrir carrils i millorar la fluïdesa del trànsit”.
Altres projectes pendents
De manera generalitzada, el Ministeri continuarà estenent en els pròxims mesos la banda sonora fresada en vora dreta, cosa que contribuirà significativament a evitar sortides involuntàries de calçada, tant de vehicles lleugers com pesants.
Així mateix, en línia amb aquestes mesures per millorar la funcionalitat de l’autopista, a l’enllaç de Girona Sud, el primer trimestre del 2023, s’inauguraran els ramals directes que s’estan construint actualment a la glorieta existent per evitar les cues que arriben actualment el tronc de l’autopista.
El Ministeri té previstes altres actuacions a l’AP-7 ia l’AP-2 a Catalunya per valor de més de 1.000 milions d’euros.