La pel·lícula documental del cineasta ampollero, Mario Pons suma visibilitat a l’obtar a l’European Cinematography AWARDS (ECA), un Festival obert a cineastes de tot el món on els especialistes de la indústria cinematogràfica de l’ECA anuncien els finalistes i guanyadors cada mes. Cada any seleccionen un”Best Of The Best”(de totes les categories) i el premi és el Trofeu Golden Eagle.
A finals de l’any passat,”l’Espill” va estar finalista al Festival internacional de cinema de BodenBIFF de Suècia, un dels festivals de referència en cinema independent dins la indústria cinematogràfica europea.
El film també, va estar seleccionat a l’Around Film Festivald’Amsterdam.
Per a Pons l’any 2022 va ser especialment significatiu perquè «feia vint anys que vaig realitzar el primer documental i per un cineasta que ve de la base, l’èxit és poder viure de fer pel·lícules».
El cineasta ha explicat que el seu cinema és humil, sense efectes especials, i el fet que se’l valore a festivals d’arreu del món, també a Argelers, Lleida, Reus o «al meu poble tanca el cercle d’un llenguatge universal treballat des de la solitud, però compartit amb les opinions de la gent que ha vist la pel·lícula».

“L’Espill” explora el conflicte entre nacionalismes des del punt de vista dels nets de l’exili que tornen a la Catalunya després de les sentències del Procés per recuperar la memòria històrica i familiar, fent una anàlisi antropològica de l’actual franquisme a través de les imatges d’arxiu del passat, però també analitzant la “nova realitat” postpandèmica des de la mirada del viatge interior de l’Hilaire de retorn al seu primer amor d’adolescència.