Este dimecres 22 de març ha traspassat l’artista i escultor de Deltebre Paco Morales, a l’edat de 74 anys. Morales ha estat autor d’un gran nombre d’obres escultòriques que es poden observar en diferents llocs del nostre territori. Així són obra seua ‘El lector de l’Odissea’, situada al centre del Passeig de l’Arenal de l’Ampolla o l’escultura del Papa Adrià VI, també situada al Passeig de l’Arenal. Molta de la seua obra s’ha de buscar, però, en col·leccions privades nacionals i internacionals, ja que durant l’època que va viure a Barcelona a cavall del les dècades dels anys 1960 i 1970 va produir i vendre molta obra pròpia. Els qui el coneixien destaquen l’atracció que tenia sobre tot allò vinculat a l’art.
A Delta.Cat ens han fet arribar un obituari a càrrec d’amics i d’aquells que el coneixien bé i que reproduïm íntegrament a continuació:
“El matí del dimecres 22 de març, ens ha deixat l’artista de Deltebre Paco Morales (1949-2023). Autor d’una nombrosa i diversa obra, no es va limitar mai a una sola disciplina: les seves creacions van anar des de l’escultura i la pintura, en les que va excel·lir, fins a la fotografia, el disseny tipogràfic, el còmic, la performance o les titelles, art que va exportar a Valls o Riudoms, conjuntament amb l’escriptor i amic Javier Caballero. Li interessava tot allò que venia de l’art o hi portava i treballava amb passió, coneixement i una gran disciplina.
Una peça seua, ‘El lector de l’Odissea’, situada al centre del Passeig de l’Arenal de l’Ampolla, s’ha convertit en una icona del Delta i de la silueta urbana del litoral deltaic. De fet, és l’Ampolla la població que acull més obres de Paco Morales, com ara l’escultura del ‘Papa Adrià VI’, també situada al Passeig de l’Arenal o l’escultura del tio ‘Nel·lo, lo Torrero’, portant la llum al Delta. Deltebre, el seu poble natal, només acull una obra de l’artista, ‘El maltractat’, un pagès de bronze al Parc del Trinquet que l’artista va donar al municipi. Molta de la seua producció s’ha de buscar en col·leccions privades nacionals i internacionals, degut a les numeroses vendes que va realitzar, sobretot, durant l’època que va viure a Barcelona a cavall dels anys 60 i 70.
Morales també és autor del llibre ‘Gairebé cent anys de soledat’, un llibre en què escriu la biografia d’alguns dels personatges més significatius que han configurat el paisatge humà del Delta i el caràcter dels seus pobladors: José d’herbetes, la tia Patrolina, o Blai Sanchis, dibuixant de tebeos. I al costat de la biografia, un retrat a carbonet d’una grandíssima qualitat.
A banda de la faceta artística, Paco Morales també serà recordat per haver estat darrere de locals històrics de Deltebre com el Trinquet, l’Havana i l’Universal, punts de trobada i de reunió en els que aquelles persones amb sensibilitats artístiques podien gaudir de l’art que representaven els mateixos locals, farcits de quadres, escultures, taules i cadires fets pel mateix Morales, d’una sensacional selecció musical i d’un espai incitador a la conversa i el pensament.
Estos espais, amb el guiatge i la mirada crítica de Paco, van ajudar a créixer a diversos artistes de totes les disciplines: Roser Arques, Àlvar Bonet, Eduard Carmona, Tomàs Fosch, Cristina Iglesias, Miquel Àngel Marín o Joan Rovira, per exemple. És memorable l’Explosió poètica que va organitzar juntament amb Caballero al Trinquet, la qual va ser motiu inspiracional del festival Bouesia. En l’última etapa de l’Universal, Paco també va programar actuacions memorables, com la del grup Túrnez i Sesé, alhora que creava un espai escènic alternatiu als institucionals que estava obert a qualsevol artista local o estranger. S’hi van fer des de recitals poètics fins a concerts de jazz i flamenc. Segurament, Paco Morales ha estat l’artista més important de Deltebre fins ara, i la seva pèrdua deixa un buit difícil d’omplir amb pedaços artificials o fets a mida. En ell, l’autenticitat –un valor que no s’adquireix: és té– era palpable en tot allò que feia i difícilment es podia separar l’artista de l’obra. I l’obra quedarà per sempre.”