El Seafood Expo Global ha obert portes a les deu d’aquest matí per segon cop al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona, on més de 2.000 empreses mostren les darreres novetats en productes i serveis de la indústria relacionada amb els productes del mar. És el cas, per exemple, de Musklu, una nova marca que l’empresa Maresmar ha arrencat recentment i que ofereix musclos exclusius en associació amb la Federació del Productors del Musclo del Delta, o Arrom, empresa barcelonina exportadora que es fa càrrec de quasi tot el procés de tractament de la tonyina des que disposa de la seva nova planta a Mercabarna i que permet congelar el producte a -60 graus i oferir-lo en la modalitat que el client requereixi.
La fira Seafood Expo Global ha donat el tret de sortida aquest dimarts al matí al recinte de Gran Via de Barcelona, en la seva segona edició a Barcelona després de deixar Brussel·les. Segons ha detallat la vicepresidenta del grup Diversified Communications, empresa organitzadora de la fira, Liz Plizga, finalment s’han registrat 2.078 companyies en una edició que serà “la més gran de la història”. A més, suposarà el debut de 847 noves empreses a la fira.
La vicepresidenta de l’empresa organitzadora ha volgut destacar la secció dedicada enguany al processament dels productes del mar, així com dels equipaments o serveis com el transport.
Plizga ha assegurat que els primeres hores de saló han sigut “excel·lents” i ha restat importància a les aglomeracions als accessos des d’aproximadament una hora abans d’obrir portes, a les deu. Segons la directiva, amb la incorporació de l’acreditació digital, s’ha millorat respecte a altres anys.
Catalunya és present a l’edició d’aquest any amb unes quaranta empreses, algunes d’elles que han passat de generació en generació. Josep Comas Arrom és el propietari d’Arrom, empresa que ha estat liderada per dones de la família durant les tres generacions anteriors. Comas presenta al Seafood, on hi participa com a expositor des que la fira és a Barcelona, una nova línia de tonyina congelada que tracta des que l’empresa disposa d’una planta a Mercabarna, on disposa de serres i tot tipus d’eines i operaris especialitzats per tractar i conservar la tonyina a 60 graus sota zero.
Comas detalla que compra la tonyina recent pescada, quan encara és al vaixell, i un cop a les instal·lacions en fa ‘sakus’ (format japonès), carpaccio o dona sortida a les peces menys conegudes més enllà del llom i la ventresca. “La tonyina és més que tot això”, reivindica.
Arrom, a més, té la particularitat que s’ha obert mercat al Japó i en altres països asiàtics, com una cadena de restauració amb 7.000 treballadors especialitzada en sushi amb presència a Hong Kong, Singapur, Taiwan i Tailàndia. L’asiàtic és un mercat, explica, que valora la tonyina mediterrània per la seva sostenibilitat i la seva qualitat i que, a més, és més gran que la del Pacífic.
Barrufet és una de les empreses històriques catalanes del sector, també present a la Fira, on hi mostra una nova gamma de mini hamburgueses de peix. “Estan pensades per escoles i càtering i com una alternativa al peix tradicional”, assenyala una de les seves responsables, Cristina Barrufet. Segons comenta, interessen sobretot a empreses que treballen amb preus de menús tancats. Barrufet, com Arrom i una quinzena més d’empreses, estan presents a Mercabarna.
Una d’elles també és Frime, que comercialitza tonyina a grans supermercats i després d’oferir un format més bàsic com rodanxes ara ha optat per productes amb més valor afegit, com el saltejat per fer amb woke amb una cocció d’uns quatre minuts i que incorpora verdures o quinoa al mateix envàs.
L’empresa, amb seu a la Roca del Vallès i amb sis plantes repartides per Barcelona, Arenys i Mercabarna, també ven tonyina en altres formats com hamburgueses per fer-les més atractives per als nens, segons detalla el seu general manager, Pedro Múgica. Actualment, Frime exporta al voltant del 70% de la seva producció a grans cadenes d’Europa i els Estats Units.
Musclos de qualitat extra al Delta
Una altra de les empreses presents a la fira és Maresmar, que acaba de treure al mercat Musklos, una línia de musclos del Delta d’alta qualitat. Segons assenyala el president de la companyia, Pablo Garriga, és fruit de la col·laboració amb la Federació de productors del Musclo del Delta i l’objectiu és “potenciar l’origen del producte”.
La producció és limitada i els musclos es produeixen entre abril i juliol -període que s’ha avançat pel canvi climàtic- i té un gust diferencial per la ubicació de les batees, on hi ha una “correlació molt important entre la temperatura de l’aigua i la capacitat de produir”, segons comenta Garriga.
“El producte és especialment bo perquè l’aigua del Delta és una barreja d’aigua salada i dolça, té un gust molt particular”, afegeix. A més, una altra particularitat d’aquest musclo és que té uns 200 grams més de carn per quilo. La marca es presentarà aquest dijous a l’estand que la Generalitat té al saló i està adreçada principalment a restaurants, peixateries i algunes grans superfícies.
Barcelona, un impuls per al Seafood: “Aquesta fira es quedarà aquí”
Les empreses catalanes presents al sector coincideixen en què és un encert haver traslladat la fira de Brussel·les, on hi va celebrar 27 edicions, a Barcelona. “Tots els comentaris són positius i aquesta fira es quedarà aquí”, pronostica Múgica, que assegura que al visitant de la fira gaudeix de la visita a Barcelona. De fet, ha comentat que tots els seus clients ja són a la ciutat des de dissabte passat i s’hi estaran fins dissabte que ve, tot i que el Seafood se celebra entre aquest dimarts i dijous.
“Tenir a Barcelona i a Catalunya una fira a nivell mundial com aquesta és un orgull i una responsabilitat i un aparador mundial per al producte del Delta”, afegeix Garriga satisfet.
El trasllat de Barcelona a Bèlgica, unit a l’entrada en funcionament de la nova planta d’Arrom a Mercabarna, va portar l’empresa a debutar com a expositor després d’haver assistit a la fira a Brussel·les com a visitant.
Barrufet, per la seva banda, també aplaudeix el trasllat a la capital catalana. “Ara no ens hem de desplaçar i ara venen els nostres clients de França, Itàlia o la resta d’Espanya “, celebra la responsable de la companyia.