Tot i l’ampli reconeixement de la seva superior qualitat, només al voltant d’un 5% dels musclos produïts al Delta es comercialitzen al mateix territori de les Terres de l’Ebre. Els productors i el Govern s’han conjurat per incrementar substancialment aquest percentatge i afavorir el consum de proximitat d’un producte, recorden, que no és fresc sinó viu. Per aconseguir-ho aposten per aprofitar la coincidència del punt àlgid de la campanya d’extracció de les badies amb la temporada turística. També per potenciar les marques pròpies, tant pel que fa al musclo com l’ostra, per promoure la qualitat i singularitat del producte. Amb aquest objectiu, el GALP Mar de l’Ebre ha organitzat aquest divendres una jornada al mercat d’Amposta.
“Hi ha molta gent del nostre territori que encara no coneix el nostre producte. La veritat, sí que produïm, però no a l’escala que voldríem que la gent el provés. Ve musclo de fora i la gent detecta, quan estem collint el d’aquí, la diferència que hi ha de sabor”, ha explicat el president de la Confraria de Pescadors de la Ràpita i del GALP Mar de l’Ebre, Eusebi Rosales, sintetitzant una idea transversal de tots els sectors vinculats a l’economia del mar ebrenca.
Ho tenen molt clar els socis de la Federació de Productors de Mol·luscs del Delta de l’Ebre (Fepromodel). Les xifres que aporten de consum autòcton se situen força per sota d’una desena part. “Com a molt, se’n consumeix un 5%. La majoria se’n va a Catalunya”, apunta el gerent de l’entitat, Gerardo Bonet. També marxa al País Valencià i, ja en menor mesura, al territori espanyol -on calculen entre 15 i 20 punts de venda-.
Els productors de musclos, el mol·lusc per excel·lència als mercats en termes de qualitat-preu i molt fàcil de cuinar, creuen que encara hi ha força marge per créixer en la proximitat. “‘S’hauria d’aprofitar el turisme de fora que sàpiga que pot menjar musclo del delta de l’Ebre i el millor s’hauria de menjar a les nostres comarques. No és producte fresc, sinó viu i com més prop estigui del lloc on es produeix, millor”, sentencia Bonet, partidari, fins i tot, que aquest origen autòcton es pugui plasmar de forma clara i diferenciada a les cartes dels restaurants.
Marca pròpia
Una de les estratègies a partir de la qual ja s’està treballant és la d’apostar per una marca pròpia per remarcar el plus de qualitat que aporta el seu origen, segons ha apuntat el director general de Política Marítima i Pesca Sostenible, Antoni Espanya, també present a la jornada. Fepromodel ja manté una aliança amb una empresa de Mercabarna per comercialitzar el “musclo del delta de l’Ebre”. Aviat ho farà també amb les ostres. “Tenim un producte excepcional que no es pot comparar amb la resta de musclos atlàtics o cantàbrics que li hem de donar valor, però a través d’una marca”, ha insistit.
En paral·lel, Espanya ha reiterat el compromís de la Generalitat de donar suport al sector en un moment crucial pel que fa als reptes que els planteja el canvi climàtic en la producció. La temporada, tradicionalment de maig a setembre fa més d’una dècada, s’ha avançat considerablement. Ara ja no és estranya començar a treure musclo al març o abril. Això ajuda a finalitzar abans la collita i evitar que l’elevada temperatura de l’aigua de les badies dels Alfacs i el Fangar acabi matant els exemplars adults, però també les cries.
Llavor a mar obert
La manca de llavor, precisament, és en bona part responsable de l’encariment dels preus dels últims anys, així com del fet que la collita d’aquesta temporada es quedarà poc per sobre dels tres milions de quilos, un per sota de les xifres habituals, això sí, d’una qualitat excepcional.
És en aquest aspecte en el qual Espanya ha concretat el compromís de suport del Govern, amb projectes experimentals per aconseguir llavor fora de les badies del Delta en col·laboració amb els pescadors de la badia de Roses- on les condicions de temperatura de l’aigua i del mar són favorables- a més dues alternatives en aquesta línia que es desenvolupen entre la costa de l’Ametlla de Mar i l’Ampolla. “Si ho resolem, el sector podrà fins i tot incrementar la producció que tenim a l’actualitat”, ha sentenciat.
L’acte promocional del musclo del Delta d’aquest divendres al mercat municipal d’Amposta s’emmarca dintre de les accions pel reconeixement de Catalunya Regió Mundial de la Gastronomia 2025, que durant aquest mes de maig focalitza la seva atenció en els productes del mar i l’aqüicultura.