L’empresa Nomen Foods, amb seu a Deltebre i propietat d’Arrossaires del delta de l’Ebre, s’ha convertit en la primera empresa arrossera del món amb el certificat B Corp, un certificat que es concedeix a les empreses que generen un impacte positiu a la societat i al planeta amb la seva activitat.
Nomen Foods ha entrat a formar part del moviment B Corp després d’haver sumat 92,2 punts en el procés de certificació que avalua un total de cinc àrees: la governança, el medi ambient, la comunitat, els treballadors i els clients. En particular, Nomen Foods, segons l’informe de B Corp, destaca sobretot per tenir un model de negoci d’impacte local, que beneficia i genera valor social, econòmic i ambiental a escala local. En aquest sentit, destaca en el seu sector i la seva dimensió empresarial sobretot per la seva contribució al benestar econòmic i social de les comunitats on opera, a través de la creació de llocs de treball dignes, entre d’altres factors. Així mateix, també sobresurt en l’àrea de medi ambient, perquè genera un impacte positiu a l’entorn on opera a través d’una gestió ambiental responsable i sostenible.
El model de negoci de l’empresa –que és propietat de la cooperativa Arrossaires del Delta i de 957 petits productors accionistes que representen el 10% del capital–, està basat en un pla de sostenibilitat integral que abasta tot el procés, des de la producció fins a la taula, i que ha estat clau per entrar a formar part del moviment B Corp. Així mateix, Enric Batlle, CEO de Nomen Foods, assenyala que “ser una empresa B Corp és la culminació d’un procés que va començar fa molts anys, definint una estratègia que gira al voltant de les persones, la protecció del planeta i, en definitiva, amb un compromís indestructible de generar un impacte positiu a la societat”.
Un pla de sostenibilitat ambiciós
Nomen Foods vol ser un exemple d’economia circular. El seu ambiciós pla de sostenibilitat aborda aquesta qüestió en tots els seus àmbits. Entre els projectes, cal destacar el que duu a terme per incrementar l’autoconsum en energia renovable de la seva planta de producció fins al 50%, les seves accions per minimitzar el malbaratament alimentari o els avanços significatius en matèria d’embalatge sostenible, que l’han portat a presentar el primer arròs del món ready to eat en format de vidre reutilitzable. Més enllà d’aquesta innovació pionera, s’ha valorat molt de Nomen Foods la transició cap a embalatges amb paper procedent de boscos sostenibles –ja cobreix el 70% dels seus productes envasats– i la reducció de 22 tones en material dedicat a envasos, un avanç que és fruit d’innovacions relacionades amb reduccions del gruix, l’eliminació dels dobles envasos unitaris i un pla d’unificació de les dimensions dels envasos.
Respecte als processos, els camps de cultiu que abasteixen Nomen Foods porten molt de temps adoptant mesures per avançar cap a un cultiu més sostenible de l’arròs. A més, el compromís de Nomen Foods amb el territori i el seu entorn paisatgístic “és absolut”, segons explica l’empresa. Disposa, per exemple, d’un sistema integrat de gestió d’envasos d’ús agrícola que facilita als productors un punt de recollida.
Les persones, al centre
Una altra de les qüestions centrals per a Nomen Foods són els seus empleats. En aquest sentit, l’empresa ha impulsat un programa ambiciós que posa les persones que treballen a Nomen Foods al centre. L’empresa són les persones i per a això està implementant un pla de transformació cultural. La idea és que les persones que treballen a Nomen Foods siguin el motor del canvi i, per facilitar-ho, l’empresa ha de generar el context adequat al seu benestar, desenvolupament i projecció.
Orgullosos de ser part del moviment B Corp
A escala mundial, més de 190.000 empreses s’han registrat en l’avaluació d’impacte B (BIA), però només el 4% han aconseguit convertir-se en B Corp. A Espanya, fins ara només 160 empreses han superat els requisits d’avaluació rigorosos que exigeix B Corp, de les més de 6.000 que s’han registrat per a l’avaluació.