El pas per la barra del Trabucador continua tallat per segon dia consecutiu fruit dels “microtrencaments” provocats pel temporal de Llevant que assota la costa. L’empresa que gestiona les salines de la Trinitat, Infosa, confia poder reparar i recuperar el trànsit de vehicles lleugers a partir d’aquest dijous a la tarda, un cop remeti l’onatge. Els vehicles pesants podrien trigar almenys dos o tres dies per tornar-hi a circular. Per la seva banda, fonts del Ministeri per a la Transició Ecològica han apuntat que l’espai només s’ha inundat i descarten trencaments importants. Remarquen que les obres de reforç en marxa de les zones crítiques de la costa del delta de l’Ebre han permès evitar mals majors.
Amb la previsió que el temporal pugui baixar la seva força durant les pròximes hores i l’aigua del mar acabi remetent, Infosa preveu poder reprendre l’activitat en breu. Creuen que amb l’ajuda de tractors i maquinària petita podran reparar l’accés fins les salines de la punta de la Banya després de dos dies d’inactivitat forçada.
Durant les últimes hores, la força del temporal de Llevant, amb onades d’entre 5 i 6 metres i vents d’uns 60 quilòmetres per hora, ha engrandit alguns dels galatxos i canalots comuniquen el mar obert amb la badia dels Alfacs. Es tracta, però, de “microtrencaments” que no superen els 50 centímetres de profunditat.
L’assessor ambiental d’Infosa, Cristian Jensen, creu que al llarg d’aquest dijous a la tarda els vehicles lleugers puguin arribar ja a les salines mentre que el pas de camions pot trigar encara dos o tres dies més. Ha reiterat que la repetició habitual d’aquesta situació es deu a un istme molt estret, “molt feble”, respecte las morfologia i estructura que presentava abans del temporal Gloria al 2019, amb fins a 200 metres d’amplada. “Fins que no recuperem això, per qualsevol temporal estarem inundats i patirem trencaments”, ha lamentat.
Obres que haurien evitat mals majors
Per contra, fonts del Ministeri per a la Transició Ecològica han fet una lectura força més optimista d’aquest episodis. Asseguren que els punts crítics de la costa deltaica, el Trabucador, però també la platja de la Marquesa i l’illa de Buda, han resistit prou bé els embats del mar, si bé reconeixen que ha estat un episodi curt.
Remarquen, en aquest sentit, que les obres encara en marxa per reforçar amb sorres aquests espais han resultat efectives i complert en bona mesura el seu objectiu, evitant mals majors en aquests punts crítics. En el cas concret del Trabucador, les mateixes fonts asseguren que no s’ha produït cap trencament important de la barra i que únicament s’ha repetit l’episodi d’inundació que té lloc quan es produeixen temporals de Llevant.
“Ells ho minimitzen perquè treballen des d’un despatx i estan secs i sense problemes. Nosaltres que treballem dia a dia i hem de fer la barra diversos cops, que hem d’enviar quinze o 30 camions diaris, ho vivim d’una altra manera. Per a nosaltres la barra és com l’aire que respirem, un espai fluid de tràfic, el nostre cordó umbilical, i que només que ens ho treguin unes hores o dies és una afectació molt greu. És molt fàcil banalitzar des de l’administració pública quan ells no ho pateixen”, ha respost Jensen, tot recordant que fa poques setmanes una petita pujada del nivell del mar ja va inundar i dificultar el trànsit per l’espai.
L’assessor de les salines ha tornat a reclamar “aportacions molt més grans” de sorra a l’istme per guanyar “resiliència” i l’amplada anterior al Gloria per “poder estar tranquils 20 o 30 anys i no anar de pressa i corrents”.