El Consorci del Museu de les Terres de l’Ebre, amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, juntament amb els equipaments patrimonials i algunes administracions locals de les Terres de l’Ebre han tornat a impulsar este estiu una nova edició del cicle biennal Ebre, Música & Patrimoni. Sant Jaume d’Enveja participa un any més amb la iniciativa i acull a la biblioteca Francesc Balagué la instal·lació Formigário Sonoro de l’artista Joana Burd fins al 31 d’agost.
Aquest any Ebre, Música & Patrimoni presenta una edició disruptiva intrínsecament vinculada al desenvolupament i la influència de les innovacions tecnològiques, succeïdes en les darreries del segle XX fins a l’actualitat, les quals han permès anar un pas més enllà respecte a convocatòries anteriors de temàtiques més conservadores. Així doncs, s’ha apostat per impulsar un espai de trobada entre el públic, la música i el patrimoni, a través d’una xarxa d’equipaments culturals, amb denominació d’origen ebrenca, que alberguen la missió d’il·lustrar nous llenguatges i narratives experimentals que es fonamenten en entorns digitals, tecnològics o electrònics, els quals ofereixen propostes acústiques innovadores, centrades en les noves tecnologies com la intel·ligència artificial (IA).
Es tracta d’un itinerari presencial per 9 experiències sonores interdisciplinàries i diverses, que han estat creades per autores i autors, de diferents edats i procedències, que sota la consigna de conceptualitzar “música i noves tecnologies” han col·laborat per estendre un projecte innovador, accessible i suggeridor, en un context social marcat per les transformacions tecnològiques i polítiques.
Amb tot, aquesta edició d’Ebre, Música & Patrimoni ha sorgit per donar veu a noves narratives, les quals permetin despertar emocions que ens revelin altres realitats.
Sobre ‘Formigário sonoro’
Aquest projecte replica un ecosistema biofabricat i biohíbrid, materialitzat en forma de formiguer, el qual permet investigar les relacions de vigilància, cooperació i comunicació que es desprenen d’una comunitat animal en el seu habitat natural. Com si fos una metàfora amb l’obra política de futur ficció 1984, aquesta creació convida a penetrar en la intimitat d’una comunitat, la qual es transmet mitjançant la propagació dels sons captats pels sensors instal·lats en el formiguer. Aquesta immersió sonora es tradueix en informació que copsa una realitat, la qual és ordinàriament imperceptible per als sentits humans, ja que sense l’ajuda d’aquests dispositius amplificadors no seria possible detectar-la. Així mateix, aquest nou canal de comunicació aconsegueix emfatitzar acústicament l’energia, el ritme i la freqüència que s’extreu des del vessant de la colònia animal en el mateix moment que l’interlocutor/a l’escolta.
‘Formigário sonor’ és obra de Joana Burd una artista, educadora i investigadora de l’estètica, Llicenciada en Arts Visuals el 2014 (UFRGS, Brasil) i amb el Màster en Poètica Visual el 2018 (UFRGS, Brasil). Actualment, és doctora a la Universitat de Barcelona, on també imparteix classes d’art sonor.