“Després de tres edicions, podem donar el festival Proto-fest per consolidat. Enguany havíem programat més concerts que mai, i així i tot hem aconseguit omplir gairebé totes les sessions. La resposta del públic ha superat les expectactives”, comenta Cecília Aymí, codirectora del certamen amb satisfacció. La tercera edició del festival, celebrada del 18 al 30 de juliol, ha reunit 1.300 persones de públic amb un programa que ha abraçat música antiga, clàssica i contemporània, concerts vocals, de cambra i simfònics, a més de conferències i cursos de formació. En total pels escenaris del Proto-fest hi han passat més de cent vuitanta músics.
Com en anys anteriors, Proto-fest ha posat el focus en algunes partitures inèdites amb la voluntat de contribuir a la recuperació del patrimoni històrico-musical del territori. Per això, un dels moments culminants del certamen ha estat l’estrena del poema simfònic Ramon Llull, visions de Randa del compositor Felip Pedrell (Tortosa 1841 – Barcelona 1922). Es tracta d’una obra inèdita del músic tortosí, fruit de la reelaboració de materials que havien de formar part d’un projecte operístic dedicat a l’escriptor i filòsof mallorquí Ramon Llull. L’obra mai no es va arribar a representar i, per això, al Proto-fest se n’ha fet l’estrena mundial. El concert, sota la batuta del director Francesc Valldecabres i amb direcció escènica de Mireia Andreu, ha omplert el Teatre Auditori Felip Pedrell amb més de cinquanta músics a l’escenari. “Ens agrada recuperar partitures inèdites, especialment d’autors del territori, però també de la resta de Catalunya i el País Valencià. Ens volem reivindicar com a territori musical de cruïlla entre el Principat, València i Aragó. És una línia de treball interessant que volem que tingui continuïtat en properes edicions”, explica David Matheu, codirector Proto-fest.
Més enllà de la programació de concerts, la formació ha estat un dels grans pilars de Proto-fest. Els estudiants de música han pogut aprofundir en l’estudi del violí, la viola i el clarinet antic, o en disciplines vinculades al cant i la música de cambra, a través de les masterclasses del festival. L’equip docent ha estat format per figures com la violista Rivka Golani (professora al Trinity College de Londres), la cantant Pilar Moral (professora al Conservatori Superior de Música de València), el director de cors i orquestra Francesc Valldecabres (professor del Conservatori Professional de Catarroja i director de l’Orfeó Universitari de València), Mireia Andreu (directora d’escena) i el clarinetista Lorenzo Coppola (professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya). “Els professors i estudiants han generat sinèrgies musicals i personals enriquidores. La sensació és que tothom qui ha participat en els cursos s’ha sentit com a casa. Hem aconseguit crear una plataforma on cada músic s’ha pogut manifestar artísticament”, assegura Aymí.
El Proto-fest està organitzat per l’Associació Proto-fest Festival de Música de Tortosa, una entitat sense ànim de lucre, encapçalada per la soprano Cecília Aymí i el violista David Matheu, codirectors del festival. El certamen forma part de la marca Festivals Terres de l’Ebre i ha comptat amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tortosa, el Consell Comarcal del Baix Ebre, la Diputació de Tarragona i la Generalitat de Catalunya.