Els veïns de Poblenou del Delta han decidit organitzar-se i mobilitzar-se per exigir solucions al deficient estat i la inseguretat que genera la carretera que uneix aquest nucli amb Sant Carles de la Ràpita i la zona del Trabucador.
L’han batejat com “la carretera de la vergonya” i ja han convocat una marxa lenta pel pròxim diumenge al matí. Exigeixen a les diferents administracions implicades –els ajuntaments d’Amposta i la Ràpita, la Diputació de Tarragona i el Departament de Territori i Sostenibilitat-, que actuïn de forma immediata i transformin l’actual vial en una carretera segura, tant per als veïns com per als visitants. Recorden que almenys tres persones han perdut la vida i s’han produït 34 accidents en els últims tres anys.
La Plataforma per la Carretera ha posat en marxa una campanya per denunciar públicament l’estat d’aquesta carretera i els problemes en l’àmbit de la seguretat, la mobilitat i l’economia que suposa. Una situació, recorden, que s’allarga des fa més de 30 anys, just quan l’Estat va transferir el vell vial agrícola a. Des de llavors, però, i malgrat els projectes per construir un anell viari o la inclusió de la via en el Pla Zonal de carreteres de l’ens provincial l’any 2011 –rebatejada ja com a T-2021-, s’han produït ben poques millores, segons recriminen els veïns. Actualment, és encara competència dels ajuntaments ampostí i rapitenc.
“És una de les portes d’entrada al delta de l’Ebre. És un motor turístic molt important. I és una vergonya cap a fora i cap a dins, a part d’insegura”, ha assegurat el portaveu de la plataforma Joan Capilla. La marxa lenta d’aquest diumenge al matí –amb una concentració a dos quarts d’onze a la Marina Sant Carles- , vol servir per denunciar que, malgrat les promeses recents dels alcaldes d’Amposta i la Ràpita així com de la Diputació, encara no veuen com i quan es concretaran les millores. “Volem denunciar la inacció de les administracions públiques els últims anys“, subratlla.
A banda de les almenys tres víctimes mortals i l’accidentalitat durant els últims tres anys, de forma freqüent es produeixen petites topades amb trencaments de retrovisors i fregaments. En alguns punts, apunten, ben just hi passen dos turismes, està plena de rasants i flanquejada per canalitzacions de regadiu. Molts autocars que es troben de cara no poden creuar-se. “Algun dia passarà caurà un autocar amb nens, passarà una desgràcia més gran i tots tiraran pilotes fora“, lamenta Josep Juan Segarra, portaveu de la plataforma. Molta gent gran, a més, descarta desplaçar-se amb cotxe durant les nits per por a una carretera que no té tampoc senyalització horitzontal i que, durant els dies de pluja, els conductors no en poden veure els límits.
Incoherència administrativa
En aquest sentit, Capilla denuncia la “incoherència” entre l’acció pública de promoció del turisme a la zona i a través d’aquest vial amb el “perill” que suposa aquest accés d’entrada al Delta, amb una “concentració elevada d’accidents” i deixada. “Suposa un fre al desenvolupament econòmic de la zona“, retreu. Segarra va més enllà i recrimina als ajuntaments de Sant Carles de la Ràpita i Amposta, que “no hagin fet el mínim manteniment i senyalització” de la via. “S’està trencant la carretera i encara està pitjor“, rebla.
Sobre el paper, la carretera forma part del nou Pla Zona de la Diputació pel període entre 2019 i 2035 que ha d’aprovar el Departament del Territori. Això ha de permetre l’ens provincial assumir definitivament la titularitat i iniciar les actuacions demandades pels veïns i usuaris. Aquest passat cap de setmana, i un cop anunciada la protesta, el diputat provincial i alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, va avançar que està prevista una partida de 100.000 euros als pressupostos de 2020 per redactar el projecte per millorar aquesta via. Els consistoris ampostí i rapitenc han encarregat una memòria tècnica a Carreteres de la Generalitat i a la Diputació per fer-ne les millores oportunes.
Per as veïns, però, això no és suficient. Lamenten que el govern municipal ampostí hagi prioritzat arranjar un tram del camí que baixa a Poblenou per l’Encanyissada –amb una subvenció de Turisme- abans que solucionar els problemes de la carretera que uneix el nucli amb la Ràpita i el Trabucador, per on hi circulen uns 1.188 vehicles diaris a més de donar accés a un espai visitat anualment per més de 50.000 visitants. Davant la manca de concreció del calendari i els sovint canvis de criteris polítics, no veuen clar si es començarà a treballar en breu o es tornarà a posposar d’aquí a uns anys.
De moment, es queixen, una de les poques respostes a les queixes de manca de seguretat ha estat enviar un radar de trànsit per multar els excessos de velocitat en una via on el límit màxim és de 60 quilòmetres per hora. “Està bé limitar la velocitat però acaben castigant els usuaris, els més perjudicats“, assegura Segarra, tot reclamant una carretera en condicions –demanen tres metres per carril i un de marge- que permeti un límit “més acceptable“.