La Comissió Cangur de la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM), filial de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), ha posat en marxa ‘Telecangur’, una proposta telemàtica per a ajudar a afrontar la situació de confinament d’aquests dies. La iniciativa permet als participants avaluar-se sense en problemes matemàtics i de lògica, amb enunciats que formaven part d’antigues edicions de la Prova Cangur -que s’hauria hagut de celebrar aquest dijous però ha quedat ajornada pel coronavirus- tot i no estar restringida a aquells que hi havia de participar, 135.200 estudiants. Un cop resolts i enviats al servidor, els exercicis reben la valoració immediatament, de manera que els participants tenen l’oportunitat d’esmenar errades.
Aquesta és una prova que la SCM coordina en el marc de l’organització internacional Kangourou sans Frontières, en la qual Catalunya té representació pròpia. Hi participaran alumnes des de cinquè de primària fins a segon de batxillerat i cicles formatius. Aquest 2020, s’hi han inscrit 135.200 estudiants de tot el territori català, procedents de 1.150 centres escolars diferents, cosa que representa un augment tant pel que fa als alumnes com pel que fa als centres respecte de la Prova Cangur 2019.
A primària hi ha 536 centres i 33.500 alumnes, i a secundària són 753 centres i 77.000 alumnes inscrits. Pel que fa a la Prova Cangur d’adults, que s’adreça a l’alumnat dels tres darrers cursos de secundària, el nombre de centres inscrits és de 733 i s’hi apleguen més de 24.700 estudiants. Aquest any, si finalment es pot celebrar el concurs el dia 28, les proves es faran en cada un dels centres participants.
La Prova Cangur té per objectiu difondre la cultura matemàtica entre els alumnes i motivar-los mitjançant un joc concurs. Es proposen trenta reptes matemàtics de resposta tancada per als alumnes de secundària i vint-i-quatre per als alumnes del cicle superior de primària. El plantejament és ben diferent dels exercicis curriculars: en el Cangur es tracta de problemes creatius i imaginatius, que també poden donar moltes idees per a la didàctica.